Podstawowe zasady UX na stronie internetowej
Twój sklep jest zoptymalizowany pod względem technicznym ale nadal obserwujesz mały współczynnik konwersji? Najprawdopodobniej User Experience na twojej stronie pozostawia nadal sporo do życzenia. To czy strona jest przyjazna dla klientów w użytkowaniu ma ogromne znaczenie dla podejmowanych przez nich decyzji zakupowych. W tym artykule postaramy się zatem omówić dla was podstawowe zasady UX na stronie internetowej.
Zacznijmy zatem od tego, że UX czyli doświadczenie użytkownika to obszar który wiąże się praktycznie z każdym aspektem komunikacji między sklepem www a końcowym klientem. Aby zatem usprawnić korzystanie klientom z naszego sklepu trzeba przyjrzeć się kilku istotnym aspektom takim jak na przykład estetyka witryny. Sprawdź czy kolorystyka i typografia na stronie nie utrudniają przyswajania treści oraz czy wszelkie komunikaty na stronie są logiczne i zrozumiałe dla użytkowników. Upewnij się również, że układ strony jest zrozumiały, jasny i przejrzysty. Szczególną uwagę zwróć na wszelkiego rodzaju marginesy i zadbaj oto aby treści były jasno podzielone na sekcje.
To jednak tylko niektóre z elementów które przekładają się na User Experience. Ciężko jest wytyczyć granicę między doświadczeniem użytkownika na który mają wpływ elementy graficzne interfejsu a poszczególnymi etapami samego procesu zakupowego. Z tego też względu wszelkie prace nad UX powinny być dodatkowo wsparte poprzez głębszą analizę zachowania klientów oraz analizy ich realnych potrzeb. Dlatego też często podczas prac nad UX wykorzystywana jest analiza heurystyczna. Opiera się ona na weryfikacji czy dany sklep spełnia szereg założeń jakie wcześniej zostały ustalone.
Trzeba też mieć świadomość iż w przypadku UX panuje kilka mitów. Jeden z nich to na przykład ten iż wszelkiego rodzaju pop-upy pogarszają użyteczność danej strony. Oczywiście w dużej mierze jest to prawda. Jednak istnieją przypadki gdy wykorzystanie pop-upów jest nawet zalecane aby zwiększyć komfort użytkowania na stronie. Przykładem może być sytuacja gdy użytkownik opuszcza sklep a jego oczom ukaże się newsletter zachęcający do zapisu i oferujący w zamian określone korzyści takie jak rabat cenowy czy też darmowa wysyłka.
Innym mitem na temat UX jest ten o zasadzie trzech kliknięć. Dużo bardziej istotne jest to aby na drodze do danej informacji czy produktu na stronie użytkownik miał pełną kontrolę nad całym procesem i na bieżąco był informowany gdzie się znajduje ( można to zrealizować na przykład za pomocą okruszków – breadcrumbs ).