Czym jest RankBrain?

Zapewne wiele osób zainteresowanych pozycjonowaniem zastanawia się czym tak naprawdę jest wprowadzony przez Google jakiś czas temu algorytm RankBrain. Zatem czym jest RankBrain? Otóż to nic innego jak samouczący się system czy też algorytm którego głównym zadaniem jest prezentowanie użytkownikom wyszukiwarki Google jak najdokładniejszych wyników dla fraz długiego ogona które wcześniej nie były szukane ( o frazach długiego ogona czyli long tail pisaliśmy niedawno na naszym blogu ). Oficjalnie system ten został wdrożony pod koniec 2015 roku. Według włodarzy Google RankBrain stanowi jeden z trzech głównych filarów rankingu stron gdyż według statystyk blisko 15% zapytań jakie trafiają do wyszukiwarki Google pojawia się tam po raz pierwszy.

rankbrain

rankbrain

Na podstawie tych informacji można bezpiecznie przyjąć, że RankBrain stanowi cześć wprowadzanego już jakiś czas temu algorytmu o nazwie Koliber którego główną funkcją jest interpretacja zapytań użytkowników. Podobne działanie obu algorytmów to nie przypadek jako że obydwa mają za zadanie niejako odgadnąć jakie są intencje użytkownika wpisującego dane zapytanie. Wcześniej na wpisane  zapytanie Google wyświetliłby wyniki jedynie na podstawie użytych słów kluczowych. Chodzi wyłącznie o te które w swojej treści zawierały dane zapytanie. Dzięki Kolibrowi wyszukiwarka może od razu wskazać właściwą odpowiedź na dane zapytanie.

Największą różnicą między Kolibrem a RankBrain to fakt, że ten drugi jest odpowiedzialny za pytanie które jeszcze nigdy nie zostały wpisane do wyszukiwarki. Mowa tutaj przede wszystkim o długich i skomplikowanych zapytaniach. Takich jak ,,jak będzie się nazywał najbardziej zaawansowany algorytm matematyczny na świecie”. Nowy system Google bada zależności pomiędzy danymi słowami w zapytaniu i na tej podstawie określa jego kontekst.

Ponadto ważne jest to iż RankBrain wykorzystuje tak zwane stop words, czyli często bardzo często powtarzające się słowa. Tradycyjnie są one nie wykorzystywane w wynikach wyszukiwania. Chodzi tutaj o i, czy, do itd. Najważniejsze jednak jest to iż RankBrain może bazować na wyszukiwaniach, które jeszcze nigdy nie zostały wpisane do wyszukiwarki Google.

A w jaki sposób wykorzystać potencjał jaki drzemie w RankBrain? Na przykład poprzez semantyczne słowa kluczowe. Czyli wyrażenia związane z naszą frazą które są dość często wyszukiwane przez internautów. Sposobem na ich sprawdzenie jest sekcja “Wyszukiwania podobne do”, którą można zobaczyć zawsze na końcu listy wyników.