Jak mierzyć efekty działań z zakresu SEO?

Nawiązując współpracę z agencją zajmującą się działaniami z zakresu SEO najczęściej co miesiąc otrzymywać będziemy raport z pozycji wybranych przez nas słów kluczowych. Sposób ten znany jest od lat. W obecnych czasach gdy uzyskanie wysokich pozycji jest znacznie trudniejsze metoda ta nie jest jednak w pełni miarodajna. O wykonanych pracach z zakresu SEO mogą lepiej świadczyć zupełnie inne statystyki. W tym artykule podpowiemy wam zatem jak mierzyć efekty działań z zakresu SEO.

jak mierzyć efekty seo

jak mierzyć efekty seo

Bazowanie na samym raporcie z pozycji słów kluczowych może być nie miarodajne z kilku przyczyn. Po pierwsze trzeba mieć świadomość, że efekty pozycjonowania bardzo często pojawiają się dopiero po kilku miesiącach. Szybkość zauważenia pierwszych efektów zależy bowiem od takich czynników jak profil linków, optymalizacja strony czy też wiek domeny.

Dodatkowo trzeba mieć świadomość iż samo Google kilka razy do roku aktualizuje swój algorytm wyszukiwarki co ma przełożenie na zmiany pozycji ( pisaliśmy o tym na przykład tutaj – zmiany w algorytmie wyszukiwania Google ). Co istotne tego typu aktualizacje zazwyczaj wprowadzane są bez żadnej zapowiedzi. Nie ma zatem możliwości się na nie odpowiednio przygotować.

Oznacza to, że wahania pozycji stają się naturalną koleją rzeczy i mimo wzmożonych działań możemy zauważać przez pewien czas spadki, zamiast wzrostów.

Jak zatem ugryźć temat mierzenia prac z zakresu SEO? Można na przykład w tym celu skupić się na mierzeniu liczby odwiedzin użytkowników na danej witrynie. Jednym z narzędzi, które umożliwia nam analizę ruchu naturalnego na stronie jest udostępniony za darmo od Google Analytics. Wystarczy odnaleźć zakładkę Pozycjonowanie i następnie przejść do sekcji Cały ruch, Kanały i wybrać opcję ,,organic search”.

Analizując te statystyki musimy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach. Tutaj też wzrost ruchu organicznego może być na początku pozycjonowania nie zauważalny. Mimo uzyskiwania lepszych pozycji ruch na stronie może przez dłuższy czas utrzymywać się na zbliżonym poziomie. Przyczyną takie stanu rzeczy może być chociażby sezonowość danej branży.

Kolejnym sposobem na badanie efektów działań z zakresu SEO jest sprawdzenie widoczności danej strony w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Część informacji na ten temat możemy uzyskać zarówno za pośrednictwem Google Search Console ( w sekcji ruch związany z wyszukiwaniem ) lub też posiłkując się zewnętrznymi, płatnymi narzędziami, które dostarczą bardziej klarownych informacji ( takich jak na przykład Semstorm ).

Mamy nadzieję, że nasz artykuł rozjaśnił wam nieco tematykę mierzenia efektów pozycjonowania i teraz będzie w stanie lepiej ocenić postępy prac pozycjonerskich na waszej stronie www.