Jak sprawdzić użyteczność strony www

Obecnie nie ma praktycznie przedsiębiorstwa które nie posiadałoby swojej własnej strony internetowej. Jak mówi popularne powiedzenie – jeżeli nie ma Cię w sieci to zwyczajnie nie istniejesz. Jednak sama strona www to dopiero początek drogi do sukcesu. Strona www to wizytówka każdej firmy powinna więc być jak najbardziej użyteczna i funkcjonalna aby potencjalni klienci chętnie ją odwiedzali. W tym poradniku podpowiemy wam zatem jak sprawdzić użyteczność strony www.

mapa cieplna strony www

mapa cieplna strony www

Użyteczność strony ( inaczej web usability ) to jeden z wielu aspektów mówiących o tym jak przyjazne dla użytkownika jest korzystanie z danej witryny. Aby mieć pewność, że strona nie odstraszy klientów warto przed jej wdrożeniem poświecić kilka godzin na zbadanie jak wygląda korzystanie z niej. Czy jakieś elementy mogą sprawiać użytkownikom trudność? A jeżeli tak to w jaki sposób należy je wyeliminować? Podstawową metodą i do tego bardzo skuteczną jest tak zwany eye tracking. Mowa tutaj o technice która polega na śledzeniu ruchu gałek ocznych danego użytkownika. Jest to już dość stare badanie które mimo upływu czasu nadal znakomicie się sprawdza w wielu dziedzinach nauki takich jak psychologia czy też medycyna. Śledzenie gałek ocznych internautów pozwala też sprawdzić jak prezentuje się funkcjonalność strony www.

Do analizy eye tracking wykorzystuje się specjalne urządzenia nazywane eye-trackereami które to umieszcza się pod ekranem komputera. Użytkowników natomiast prosi się o wykonanie określonych poleceń bezpośrednio związanych z funkcjonowaniem sklepu czy strony www. Dzięki zebranym danym można sprawdzić jak szybko oraz czy w wygodny sposób potencjalni klienci są w stanie dotrzeć do szukanych informacji.

Wyniki tego rodzaju badań najczęściej publikowane są natomiast za pomocą tak zwanych map cieplnych. Mapa taka pokazuje w prosty i przystępny sposób na jakich obszarach strony użytkownicy w głównej mierze koncentrowali swój wzrok podczas testów. Mapy cieplne bardzo dobrze sprawdzają się już na etapie tworzenia stron www. Pozwalają bowiem zidentyfikować najbardziej newralgiczne miejsca na stronie i to na nich umieścić najbardziej istotne treści.

Ponadto mapy cieplne pozwalają na stworzenie raportów dotyczących innych ważnych parametrów witryny takich jak clicktracking ( śledzenie kliknięć myszki ), scrolltracking czy też attentiontrack.