Pozycjonowanie na długi ogon
Pozycjonowanie na długi ogon to polskie tłumaczenie angielskiego zwrotu Long Tail czyli koncepcji według której lepiej jest promować duża liczbę skomplikowanych, długich i wielowyrazowych fraz niż skupiać się na najpopularniejszych, krótkich słowach kluczowych.
Jak pokazują badania i statystyki użytkownicy internetu coraz częściej szukają informacji wpisując dużo dłuższe i bardziej sprecyzowane zapytania. Wszystko za sprawą tego, że internauci są coraz bardziej świadomi tego jakich informacji konkretnie potrzebują i są w stanie odróżnić mało wartościowe treści od contentu który ma jakieś znaczenie. Przyjrzyjmy się zatem jak może wyglądać przykładowa fraza typu long tail na przykładzie karty graficznej. Podstawowym zapytaniem było by karta graficzna. Frazą długiego ogona będzie już jednak karta graficzna low profile nvidia GeForce 1060. Czyli taka która skierowana jest na dużo bardziej sprecyzowane wyniki.
Zastanówmy się jak zatem prawidłowo przygotować frazy długiego ogona. Niezbędna będzie oczywiście analiza danej branży w której funkcjonujemy jak i domeny. Należy dokładnie przeanalizować czego konkretnie poszukują klienci. Warto czasami rozważyć nawet przeprowadzenie ankiety aby odkryć odpowiednią niszę w danej branży. Da to nam możliwość precyzyjnego trafienia do danej grupy docelowej. Warto też przyjrzeć się temu co robi konkurencja. Nie należy jednak kopiować ich metod jeden do jednego gdyż będzie to absolutnie nie efektywne. Analiza konkurencji powinna stanowić inspirację do przygotowania własnych działań.
Oczywiście wraz z rozwojem pozycjonowania i coraz to liczniejszą konkurencją wykorzystanie fraz typu long tail nie przynosi aż tak spektakularnych rezultatów jak kiedyś. Nadal warto jednak stosować tego typu działania w swojej strategii pozycjonerskiej. Pozycjonowanie typu long tail jest na tyle uniwersalne, że może być wykorzystane przez niemal każdy serwis internetowy. Najlepiej jednak sprawdza się w przypadku witryn które posiadają dużą liczbę podstron oraz oferowanych produktów. Wtedy właśnie każda podstrona może być pozycjonowana na frazę typu longtail.
Na sam koniec przyjrzyjmy się jakie wady i zalety niesie za sobą pozycjonowanie stron na długi ogon. Zazwyczaj skuteczność pozycjonowania na długie frazy jest bardzo zadowalająca, a długie i rozbudowane hasła szybko trafiają do określonej grupy odbiorców. Ponadto wykorzystanie niszowych haseł w dużej ilości może znacząco podnieść ruch na danej witrynie.
Natomiast do wad pozycjonowania typu long tail należy zaliczyć to iż nigdy nie jesteśmy w stanie w pełni przewidzieć jakie frazy będą wpisywane przez odwiedzających nasz sklep. Dodatkowo tego rodzaju metoda pozycjonowania staje się coraz popularniejsza i nie daje już tak dobrych rezultatów jak kiedyś.