W jaki sposób wykryć kanibalizację słów kluczowych

Jeżeli dana strona internetowa został źle zoptymalizowana pod kątem doboru słów kluczowych bardzo możliwe jest iż będzie ona miała problem. Nazwa tego problemu w żargonie SEO kanibalizacją słów kluczowych. Tego typu zjawisko ma miejsce zawsze wtedy gdy do jednego słowa kluczowego przypisane będą dwie lub więcej podstron na danej witrynie. Strony te będą zatem naturalnie rywalizować ze sobą o pozycję w wyszukiwarce na dane słowo. Jednocześnie niwecząc szansę naszej witryny jako całości na uzyskanie naprawdę dobrych wyników. W tym artykule postaramy się wam zatem podpowiedzieć w jaki sposób wykryć kanibalizację słów kluczowych.

kanibalizacja słów kluczowych

kanibalizacja słów kluczowych

Podstrony, które kolidują ze sobą pod względem pozycjonowania musiały w większości przypadków być zoptymalizowane na te same frazy kluczowe. Może też na nich występować zbyt wiele powtórzeń dla danego słowa kluczowego. Tego typu proceder jest jednak bardzo negatywnym zjawiskiem ponieważ powoduje dość poważne problemy z SEO oraz zdobywaniem wyższych pozycji w rankingach Google.

Efektem kanibalizacji najczęściej jest naprzemienne pokazywanie podstron danego serwisu w wynikach wyszukiwania dla jednego słowa kluczowego. Z tego też względu każde słowo kluczowe które zamierzamy pozycjonować musi koniecznie posiadać dedykowaną podstronę. Jeżeli jednak nie jesteśmy pewni czy sytuacja związana z kanibalizacją słów kluczowych nas dotyczy jak można się upewnić?

Otóż jeżeli dla danej frazy kluczowej pozycje pozycjonowanej przez Ciebie strony www bardzo mocno się wahają to możesz podejrzewać, że mamy do czynienia z kanibalizacją słów kluczowych. W przypadku gdy jedno słowo kluczowe najpierw znajduje się w wynikach top dziesięć by już następnego wypaść do piątej czy też szóstej dziesiątki wyników musisz zacząć bacznie obserwować na jakich podstronach dana fraza indeksuje się w konkretnym dniu.

Jeżeli uda ci się wykryć iż wraz ze zmianą pozycji zmieniać się również będzie indeksowany adres URL to możesz mieć niemal pewność, że w takim przypadku zachodzi kanibalizacja słów kluczowych. Postaraj się zatem wynotować sobie pozycje z danego dnia wraz z indeksowanym adresem. Następnie powtórz czynność przez kilka kolejnych dni.

Na podstawie tych obserwacji sprawdź na której z podstron dana fraza osiąga najlepsze pozycje.  Podejmij wtedy decyzje czy na pewno ona jest najbardziej odpowiednią podstroną dla pozycjonowanej frazy kluczowej. Następnie zacznij wzmacniać optymalizację tej podstrony pod kątem obranej frazy. Pozostałe, które były wylistowane na twojej liście obserwacyjnej postaraj się optymalizować pod zupełnie inne słowa kluczowe.