W jaki sposób zmniejszyć bounce rate na stronie internetowej?

W jaki sposób zmniejszyć bounce rate na stronie internetowej?

Jednym z bardziej istotnych czynników jakie ma wpływ na prowadzenie biznesu w Internecie oraz pozycjonowanie stron internetowych jest wskaźnik odrzuceń czyli bogunce rate. To właśnie on służy algorytmom wyszukiwarki Google do określenia czy dana strona jest przyjazna użytkownikom. Jeżeli zatem borykacie się z problemem wysokiego bounce rate to poniższy artykuł skierowany jest właśnie do was. Postaramy się w nim bowiem odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób zmniejszyć bounce rate na stronie internetowej.

Czym tak naprawdę jest bounce rate?

Należy zacząć nasze rozważania od zdefiniowania tego czym jest dokładnie bounce rate. Otóż współczynnik odrzuceń to procent użytkowników którzy weszli na daną stronę ale postanowili ją opuścić bez wchodzenia na jakąś zakładkę. Aby go obliczyć należy podzielić liczbę osób jakie weszły na pierwszą stronę przez liczbę wszystkich wejść.
Skoro wiemy już czym tak naprawdę jest bounce rate to zastanówmy się jak rozumieć dany wynik tego wskaźnika na konkretnej stronie. Można w tym przypadku przyjąć kilka wariantów. Pierwszy zakłada, że dany użytkownik wszedł na stronę jednak nie znalazł tam tego czego szuka i opuścił okno przeglądarki. W innym wariancie użytkownik znalazł to czego potrzebuje na pierwszej stronie jaką otworzył i nie ma już konieczności przechodzić na kolejne podstrony.

Ostatnie dwie ewentualności stanowi opcja gdy klient wchodzi na stronę ale nie dokonuje na niej żadnej akcji przez ponad pół godziny ( wtedy wizyta również zostanie zaliczona w poczet współczynnika odrzuceń ) lub też mamy do czynienia ze stroną typu one page ( całkiem niedawno pisaliśmy na temat tego w jakim celu tworzy się strony landing page )

Kiedy % wskaźnik bounce rate jest alarmujący?

Skoro wiemy już jakie przypadki można rozpatrywać zastanówmy się kiedy poziom bounce rate powinien nas zaalarmować. Wszystko powyżej 80 procent jest uważane za bardzo złe wskazania. Przedział 50 do 70% można uznać za średni a wszystko w zakresie 30 do 50% to pożądana wartość. Niezwykle niskie wskazania rzędu kilku procent należy rozpatrywać jako błędy śledzenia lub nieprawidłowej implementacji kodu śledzącego.
Przejdźmy zatem do najbardziej istotnej kwestii czyli tego jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Pierwszym krokiem powinno być zadbanie o poprawienie wyglądu strony i jej UX. Nikogo chyba bowiem nie trzeba przekonywać, że pierwsze wrażenie wizualne jest bardzo istotne. Również możliwość bezproblemowej nawigacji na stronie i przejrzystość pełnią kluczową rolę.

Więcej...  Dlaczego sklep internetowy ma słabą sprzedaż?

Do tego punku należy również zaliczyć prawidłowe działanie strony na urządzeniach mobilnych. Ogromna część ruchu w Internecie pochodzi bowiem właśnie z urządzeń mobilnych. Nie działające w wersji mobilnej menu na stronie czy mało czytelne czcionki mogą powodować wzrost bounce rate.

Kolejnym sposobem na poprawnie wskaźnika odrzuceń jest umiejscowienie wezwania do działania w najbardziej widocznym miejscu. Warto skorzystać z narzędzi pokazujących mapę cieplną strony aby na ich podstawie dopasować miejsce gdzie powinien znaleźć się przycisk Call to Action.

Metodą na obniżenie wskaźnika bounce rate jest również optymalizacja czasu wczytywania się strony. Jeżeli bowiem dana witryna wczytuje się kilka sekund to można być niemal pewny, że klient zrezygnuje z korzystania z niej.
Na wskaźnik bounce rate w przypadku sklepów WWW duży wpływ ma również brak rozbudowanych i rzetelnych opisów produktu oraz brak ocen innych kupujących. To właśnie pozytywna opinia innych użytkowników często stanowi czynnik motywujący klienta do finalizacji transakcji.

To oczywiście nie wszystkie czynniki jakie mogą mieć przełożenie na wskaźnik boune rate. Jednak zastosowanie przedstawionych metod na pewno pozwoli wam znacząco zmniejszyć wskaźnik odrzuceń na waszej stronie internetowej czy też sklepie WWW.